MIT EGYÜNK?

Manapság könyvek tucatjai, a televízió, a rádió műsorai, reklámjai, a női magazinok tömkelege ontja magából az egészséges táplálkozásra vonatkozó információkat, ajánlásokat, és mégsem vagyunk képesek arra, hogy a testünk-lelkünk számára megfelelő élelmiszereket kiválasszuk, számunkra megfelelően táplálkozzunk, táplálkozásunk segítségével megőrizzük egészségünket. Mindez azért van, mert nem élünk természetes életet, nem vagyunk már képesek a természet rendje szerint kiválasztani a megfelelő ételeket, érzékeinket és értékrendünket befolyásolja a média, a társadalmi konvenciók. Az emberekben kialakult az a hit, hogy amiről sokszor elmondják, hogy egészséges, esetleg még valamely orvosi szervezet is a nevét adja a kijelentéshez, az szolgálja az egészséget. Megtévesztő az is, hogy oly sokféle és egymásnak látszólag, vagy ténylegesen ellentmondó diéták, étkezési ajánlások vannak a köztudatban. A sok ellentmondásos ajánlás megrendíti a bizalmat.

A makrobiotikus étrend főképpen 

  • teljes értékű (teljes kiőrlésű) gabonafélékből (30-60%) barnarizs, köles, árpa, hajdina, búza, zab, kukorica....
  • friss, az évszaknak és az éghajlatnak megfelelő zöldségfélékből (30 %) zöld levelesek, kerek zöldségek, gyökerek
  • hüvelyesekből áll, amelyeket, (5-10%) azuki bab, lencse, fekete szójabab, szójafélék, mint tofu, tempeh....
  • helyi termesztésű idénygyümölcsökkel 
  • halakkal (fehér husú, zsírmentes), 
  • diófélékkel, olajos magvakkal, makrobiotikus desszertekkel, algafélékkel egészíthetünk ki. 

Az étrend jellemzően lassan felszívódó szénhidrátokat tartalmaz, és inkább növényi eredetű fehérjékből áll. Általában véve kevesebb zsiradékot (többszörösen telítetlenek), viszont sok természetes rostanyagot tartalmaz. Nagy hangsúlyt kapnak a természetes formájukban előforduló vitaminok, ásványi anyagok. Szó sincs egy szigorú, tiltó diétáról, ellenben egy igen változatos, rugalmas étkezést kínál, amely megtanít arra, hogy mi az, ami számunkra káros lehet, nem ajánlott fogyasztani és mi az, ami a javunkra válik, ezért érdemes beiktatnunk mindennapi étrendünkbe.

Alapszabály, hogy minél természetesebb, teljesértékű, nem finomított, nem agyon feldolgozott, vegyszermentes legyen a táplálékunk.

Vegyük figyelembe a szezonalitást, akkor fogyasszuk a zöldségeket és gyümölcsöket, amikor azok éppen teremnek, és ott (azon az éghajlaton), ahol teremnek. Ételeink megválasztásakor legyünk tekintettel a következőkre:

  • egészségi állapotunkra
  • életkorunkra
  • fizikai aktivitásunkra
  • az aktuális évszakra és időjárási viszonyokra
  • az éghajlatra
  • egyedi igényeinkre