AZ ŐSZI TÁPLÁLKOZÁS ÉS ÉLETMÓD

Az ősz beköszöntével a természet visszahúzódik önmagába, mint ahogyan mi magunk is visszahúzódunk a hideg, változékony, szeles idő elől a meleg szobába.

Már beérett a sütőtök, hagyma, alma, és egyéb kerek zöldségek. Ezek a zöldségek szárazabbak, keményebb állagúak, és erősítőbb, melegítőbb energiát biztosítanak, mint a nyári termések.

Mivel nyáron a vesénk és a hólyag gyakran túlterhelődik a túlzott folyadékbeviteltől, gyümölcsfogyasztástól, nyers ételektől, sós sznekkektől, gyakori az őszi megfázás, köhögés, és hasonló megbetegedések. Vastagbél, tüdő és izületi problémák jelentkezhetnek, bőrünk hajlamosabb a szárazságra az ősz beköszöntével, valamint mentális egészségünk is gyengülhet. Mindezek elkerülése érdekében saját belső egyensúlyunk megteremtésére érdemes koncentrálnunk.

 

  • Fogyasszunk meleg ételeket, a tartalmas levesek, raguk különösen jók ebben az időszakban. Kerüljük a nyers ételeket, mert hűtenek.
  • Igyunk meleg édes zöldségitalt, gyömbérteát.
  • Köles és a hajdina kifejezetten melegítő hatású gabonák, fogyasszuk gyakrabban.
  • Ételeinkhez adjunk több tüzet (hosszabban főtt ételeket készítsünk, pl. gabonás, babos ragukat, nagyobb darabokra vágott, hosszabban főtt zöldségeket), sót, sós ízesítőket, olajat (különösen ajánlott a szezámolaj).
  • A gyümölcsöket is inkább főzve, desszertekben fogyasszuk.
  • Szánjunk időt a pihenésre, aludjunk 8 órát. A lefekvés ideális időpontja 22:00-23:00 között van.
  • Derekunkat, tarkónkat védjuk meg a hideg szelektől.
  • Végezzünk mérsékelt, de rendszeres testmozgást (pl. lassú, nyugodt jóga), légzésünk legyen mély, feszültségmentes.
  • Ne feszítsük túl a határainkat, adjunk magunknak időt az ellazulásra.
  • Étkezésünk és életvitelünk legyen rendszeres, ezzel is növelve életünkben a stabilitást.